מים הם עניין מהותי בקיץ. את הילדים זה לא ממש מושך, לא מתוק ולא צבעוני. מה עושים?
שרון דבוש, דיאטנית קלינית של חברת נביעות מציעה כמה דרכים.
מאת: שרון דבוש
דברו על זה: כמו תמיד, צריך לדבר על זה... כמעט בכל גיל אפשר לשוחח עם הילד על כך שהמים חשובים מאוד לגוף שלו.
הסבירו בפשטות ובנחת שהגוף שלנו עשוי בעיקר ממים והדם שזורם בצינורות הוא בעצם מים שלתוכם נמסו חומרים שונים.
ספרו שהמים מסיעים מזון לכל תא בגוף ושהם עוזרים לגוף לנקות את עצמו מבפנים ( הם עוזרים גם לפיפי וגם לקקי לצאת החוצה מהגוף ).
אפשר לקצר או להרחיב , אפשר להשתמש באנלוגיות ציוריות בהתאם ליכולת ההבנה של הילד,עצם השיחה על הנושא מסמנת את חשיבותו.
הדגישו בפניהם כי בייחוד עכשיו כשבא הקיץ אנחנו מזיעים יותר (ולא תמיד מרגישים למשל כשיש מזגן או כשנמצאים בתוך מים כמו בים או בבריכה )
והזעה פירושה שהמים בורחים מהגוף ולכן חשוב מאוד להחזיר אותם לגוף.
חשוב לדבר בנימה חיובית ולא בהפחדות. כך למשל, משפט קסם שעוזר לגייס ילדים קטנים לשמח את הגוף".
בתי הצעירה למשל כבר יודעת לבד לספר ,בכל פעם שהיא שותה מים, ש "עכשיו הגוף שלה ממש שמח"
לא יודעים? תשאלו: הקפידו לשאול אותם על שתיית המים שלהם. רובנו מתעניינים יותר במה שהילד אכל ומזניחים את השתייה.
תתרגלו לברר גם על מה וכמה שתה. שתייה מבקבוק מאפשרת לעקוב בנוחות אחרי הכמות שנצרכה במשך היום בגן או בכיתה.
אפשר גם לערוך בערב סיכום יומי של סך השתייה ולעודד השלמות במידת הצורך.
הבטיחו גישה חופשית:יש לאפשר לילדים גישה חופשית ונוחה למים. אם הילדים יכולים להגיע אל המים בקלות סביר להניח שהם ישתו יותר.
הפכו את המים לזמינים: דאגו לצייד אותם בבקבוק מים לכל מקום ופעילות באופן קבוע ( וודאו שהם יכולים לפתוח את הפקק בעצמם.
רצוי לפתוח עבורם את הפקק בפעם הראשונה ), פזרו בבית בקבוקים או קנקני מים,
הציעו להם מים כשהם מארחים חברים, צופים בטלוויזיה או עסוקים בפעילות אחרת.
הפעילו אותם: הציעו להם לבחור לעצמם כוס , לקשט את הבקבוק , למזוג לעצמם. גם אם נשפך לא נורא – למדו אותם היכן נמצא הסמרטוט וכיצד מנגבים.
השתמשו בעזרים טקטיים: בדקו אילו עזרים מעודדים אותם לשתות - האם הם שותים טוב יותר מבקבוק או מכוס?
אולי מכוס צבעונית ומעניינת ? אולי מכוס עם קש ? עכשיו בקיץ אפשר להיעזר גם בקוביות קרח בצורות מעניינות
שאפשר גם לגוון ולנסות כל יום מהכול. דרך אגב, בר נביעות יכול להיות אטרקציה לא קטנה בקרב ילדים .
שחקו אותה - משחקים הם להיט בקרב ילדים, אז למה לא להמציא משחקים שעל הדרך יעודדו אותם לשתות?
הציעו להם את משחק ה "מיקי מאוס" : הרעיון דומה לזה שעומד מאחורי המשחק "כיסאות מוזיקליים" :
הילד שותה מהבקבוק כל זמן שההורה מכריז ברצף מבלי לעצור "מיקי מיקי מיקי ..." ברגע שההורה אומר " מאוס"
חובה עליו להפסיק מיד לשתות. אפשר להכניס גם בלבולים ולומר במקום "מאוס" מילים אחרות שנשמעות דומה. כמובן שגם "דולנד דק" יכשר למלאכה.
הכריזו על הפסקות שתייה יזומות : מדי פעם הכריזו על הפסקת שתייה שבה כולם ( כולל אתם ) הולכים יחד לשתות.
אפשר גם להחליט ביחד על זמנים קבועים לשתייה למשל שותים מים אחרי כל ביקור בשירותים או לפני כל ארוחה או בכל הפסקת פרסומות בטלוויזיה וכד'
אל תסתכלו באסלה אלא במה שיש בה...: למדו את ילדכם להציץ לאסלה ולבחון את צבע השתן שלו. צבע השתן
הוא מדד מצוין לבחון האם שתינו מספיק. צבע השתן צריך להיות דומה יותר ללימונדה מאשר למיץ תפוחים.
אל תתביישו לשאול את הקטן על הצבע ולנתח יחד את התוצאות: "פיפי צהוב – זה לא טוב, פיפי צהבהב – לשתות מוטב, פיפי שקוף – אני אלוף! "
שמשו דמות לחיקוי- תנו לילדים שלכם לראות שגם ההורים שלהם נהנים משתית מים!
אז חזקו ואמצו או יותר נכון שתו ואמצו ורק אל תשכחו לעודד אותם ללכת לשירותים לפני השינה.
הכותבת היא דיאטנית קלינית של חברת נביעות.