מבדקים ומבחנים לילדים, טיפול בליקויי למידה, אבחון לקויות למידה • Ligdol
צור קשר
פרסמו אצלנו פרסמו אצלנו

בהלת המבדקים

 

מה עושים עם עודף ה"עדכונים" שממטירה מערכת החינוך עלינו ההורים דרך האבחונים והמבדקים שהילדים צריכים לעבור.

מאת: מיכל שפר מיכאלי


הסיבות להפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות וקשיי למידה הן רבות ושונות. לעיתים, מדובר במצוקה רגשית המובילה לקושי להתרכז. ישנם מקרים בהם בעיה מוטורית ממנה סובל הילד גורמת לקושי בקריאה או כתיבה ובמקרים מסוימים אכן מדובר בהפרעת קשב "אמיתית". "לפני שאנחנו מתייגים את הילד ומפנים אותו לטיפול או לשימוש בתרופות חשוב לדעת שיש דרך אחרת, או יותר נכון סיבות אחרות. הפרעות קשב לעיתים הם רק סימפטום, לא הבעיה. ניתן לטפל ולשפר את רמת החיים והיכולת התפקודית בבית, בבית הספר ובעבודה ולכל אחד מגיעה הזדמנות להתמודד בכוחות עצמו לפני המעבר לתרופות. איתור מקור הבעיה והתאמת הטיפול הנכון הם הבסיס להצלחה."
 

השלב הראשוני- ייעוץ והכוונה
השלב החשוב ביותר בטיפול בליקויי למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז הוא השלב הראשוני של ייעוץ, אבחון והכוונה. כאשר מדובר בילדים, הורים רבים מוצפים במידע הזורם אליהם ממערכת החינוך או סובלים מהתמודדויות עם הסימפטומים בבית ואינם יודעים לחבר בין הדברים ולהבין את מקור הבעיה. בשלב הייעוץ, מתקיים שיח פתוח עם ההורה והילד, שמטרתו ליצור קרבה רגשית ומכילה ולאפשר פתיחות מול ההורה והילד. כמו כן, בדיקת חומר כתוב, מסקנות והמלצות ממערכת החינוך והעלאת מגוון האפשרויות הקיימות לטיפול. בשלב זה כבר נוצר סדר בבלגן, ההורה והילד מרגישים ביטחון ומשם נפתחת הדרך להצלחה ולשיתוף פעולה מתוך רצון והבנה.


סוגי אבחונים ומטרתם:
המטרות העיקריות של אבחון הם: לאתר/לשלול קושי, לזהות מולם חזקות, ולכוון להמשך טיפול, לצורך כך, קיימים סוגי אבחונים שונים, בהם:


אבחון דידקטי-  אבחון מקצועי המתבצע ע"י פסיכולוגית חינוכית במסגרתו ניתנת הערכה לגבי יכולות לימודיות של הנבדק (שפה, חשבון, כתיבה, קריאה), אבחון זה מהווה אינדיקציה ללקויות למידה אם בנמצא. במידה וכן, ניתנת תכנית להמשך טיפול, המלצות לסיוע והקלות במערכת החינוך.

אבחון פסיכו דידקטי- אבחון מורחב, המאפשר להבין השפעות פסיכולוגית בנוסף לאיתור קשיי למידה. מתבצע ע"י פסיכולוגית חינוכית מוסמכת.

אבחון BRC קשב וריכוז (ללא רטלין) – אבחון המתבצע ע"י מערכת ממוחשבת מתקדמת בשילוב ניתוח נתונים ע"י פסיכולוגית חינוכית. מטרתו לספק פרופיל קוגנטיבי של הנבדק, כגון : מוטוריקה,זיכרון, קשב לטווח ארוך/קצר, תפקודי שפה ותפקודים ניהוליים (ארגון, תכנון, ויסות עצמי, יכולת למידה מטעויות), במסגרת אבחון זה מתבצע תהליך מיפוי של החוזקות והקשיים  כתמיכה בתהליך אבחון כולל של הפרעת קשב.

אבחון מוטורי/סנסורי (ע"פ שיטת אלבאום) - מאבחן קשיי תפקוד ולמידה על בסיס בחינת תפקוד מוטורי,  כולל: מוטוריקה גסה /עדינה, שרירי גלגל העין, מערכת הצלבה (חיזוק הקשר בין האונה הימנית לשמאלית במוח.)

שיטות הטיפול וחשיבות השילוב לראייה וטיפול כולל:

טיפול בשיטת אלבאום- שיטה המבוססת על תיאום בו זמנית של ארבע אינטליגנציות: גופנית, רגשית, חשיבתית ואנרגטית. כשארבע האינטליגנציות פועלות בתיאום ובשילוב מתקיימים התנאים המאפשרים את מימוש הפוטנציאל האישי של הפרט. הטיפול בשיטה זו משלב טכניקות גופניות ורגשיות מגוונות, כולל: יציבה, גמישות והרפיה, עבודה על מוטוריקה גסה ועדינה, מערכת הצלבה, שרירים טבעתיים, שרירי גלגל העין, סדר וארגון, מדיטציות, חשיבה חיובית, תרגלי כוח רצון, פורקן מתח פיזי ונפשי והעצמה אישית.


באמצעות שיפור מיומנויות אלו ניתן לטפל בהפרעות קשב וריכוז, דיסגרפיה, דיסקלקוליה, דימוי עצמי וחברתי נמוך, דימוי גוף נמוך, בעיות קואורדינציה, יציבה לקויה, חריקת שיניים, הימנעות מעיסוק בספורט, התפרצויות זעם, חוסר שקט- תנועתיות יתר, קשיים בקריאה / כתיבה / חשבון, קשיים בהתמצאות במרחב, בעיות התנהגות, קשיים במוטוריקה גסה / עדינה, קשיי יציבה, שרירים מכווצים ונשימה שטחית, רגישויות יתר, חוסר בטחון ודימוי עצמי נמוך ועוד.


טיפול בשיטת NLP – שיטה רבת עוצמה המיועדת להתמודדות עם מגוון רחב של קשיים רגשיים ובינאישיים, מאפשרת לאדם גישה לתהליכי תפיסה וחשיבה בלתי מודעים ואוטומטים ומציע דרכים מעשיות לשנותם במידת הצורך. הטיפול מתאים למגוון רחב של בעיות: שחרור מחרדות ופוביות, שיפור והעצמה של יחסים בינאישיים, שחרור מתלות ודפוסים לא רצויים, יציאה ממצב של תקיעות והנעה לעשייה והגשמת מטרות, טיפול בעודף משקל ועוד.


טיפול רגשי ע"י פסיכולוג/ עובדת סוציאלית: תכנית טיפולית פרטנית לילדים וכן תוכנית תמיכה והדרכת הורים בתהליך.


טיפול בשיטת רביב- תוכנית לפיתוח מיומנויות למידה ותיקונן, ע"י פיתוח רשת העצבים והקשרים הנוירולוגים הנדרשים ללמידה. הנחת היסוד היא שהמוח הוא שריר שניתן לאמנו כמו כל שריר אחר בגוף ובאמצעות האימון ניתן לשפר את הביצועים הקוגנטיביים. הטיפול ממוקד ומהיר יחסית, השיפור בכישורי הלמידה ממשיך גם לאחר סיום התוכנית. התוכנית מתאימה לילדים מגיל 5 ומעלה ומבוגרים.


טיפולים משלימים: טיפול פרחי באך,  נטורופתיה ותזונה.

 

המלצות וטיפים:

1. לכו עם ולא נגד המערכת, יחד עם זאת דרושה מידת אסרטיביות לעמוד על זכויות ילדכם.

2. זכותכם להבין מכול גורם בית ספרי (בד"כ היועצת) מה הבעיה הספציפית של הילד וכיצד היא באה לידי ביטוי.

3. במידה ומפנים אתכם לאבחון , תדרשו להבין מה מטרתו וכיצד תוצאותיו יבואו לידי ביטוי בהתנהלות עם הילד.

4.  ביה"ס חייב מבחינה חוקית  להתייחס לממצאים ולאפשר וועדת השמה במידת הצורך.

5.  פאניקה, לחץ, אף פעם לא עוזרים בנושאים אלו, קחו את חוסר אונים, רגשות אשם שמובלים לתקיעות והחליפו בלקיחת אחריות שמובילה לעשייה.

 

* מיכל שפר מיכאלי, מטפלת מקצועית ומנ"כלית "עיגולים של שמחה", מרכז לטיפול בהפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים ומבוגרים.

עוד טיפים ומאמרים בנושא חזרה לבית הספר
 

הכתבה נוצרה בתאריך : 26/04/2010
הצטרף ללגדול
הצטרפו לרשימת התפוצה של לגדול ותשארו מעודכנים לפני כולם על אירועים ומבצעים מיוחדים לחברי המועדון שלנו