חוגים הם דרך נפלאה להרחבת האופקים, למפגש עם אנשים חדשים ולהתנסויות בפעילויות שונות. בפני הילדים עומדות אפשרויות רבות והפיתויים גדולים. אנו ההורים לא תמיד יודעים מה טוב עבור ילדינו, מהו המינון הנכון וכיצד לבחור חוג.
בבואנו לבחור חוג לילד יש להתחשב במספר גורמים: יכולותיו ורצונו של הילד, כישוריו המולדים, המדריך ואישיותו, המיקום של החוג, זמני החוג וכדומה.
כאשר החוג מגיע מתוך בחירה של הילד יש לבדוק מדוע בחר דווקא בחוג הזה. האם מתוך כוונה לרצות את אחד ההורים? או אולי הוא מעוניין בחברת הילדים שמשתתפים בחוג? חשוב לברר האם הילד מבין מהו החוג שבחר וכיצד הוא מתנהל.
יש להקפיד לתת לילד להתנסות בשיעור ניסיון לערוך הכרות עם המדריך (האם יש לו גישה לילדים?), להכיר
ילדים המשתתפים בחוגים נחשפים למפגשים חברתיים ותרבותיים עם ילדים שונים. החוגים מקנים חינוך לערכים כמו: עבודה בשיתוף, עבודה בצוות, התמודדות עם כשלון, פיתוח כושר מנהיגות, ציות לחוקים ועוד.
בחוגים יש הזדמנות נפלאה ל
נסו להתמקד בחוג אחד וזכרו כי לילד יש חיים נוספים מלבד החוגים. קחו בחשבון כי ילדים שוהים שעות רבות במסגרות מובנות והם זקוקים לזמן מנוחה, זמן לעצמם וזמן בילויי עם החברים והמשפחה. לזמן החופשי תפקיד התפתחותי חשוב ומשמעותי.
לעיתים הציפיות הגבוהות שלנו ההורים מהילד נובעות מהצורך האישי שלנו להישגיות וגאווה, לעיתים גם מתוך שאיפה להסיר את העוול מעלינו במודע או שלא במודע. כאשר ילד חש כי הוא חייב לענות על הציפיות ממנו על מנת לא לאכזב את הוריו, הוא נתון בלחץ מתמיד וזהו עוול גדול עבורו. הורה אשר ממלא לילדו את כל שעותיו הפנויות בחוגים אינו מאפשר לו מפגשים חברתיים החשובים לא פחות.
ומה באשר לילד שמסרב להמשיך ולהתמיד בחוג אחרי שנירשם?
פועל יוצא של בחירה בחוג מסוים הוא המחויבות האחריות וההתמדה בחוג. כאשר ילד בוחר בחוג הוא לוקח אחריות וזהו מסר ברור שצריך להעביר לו. עם זאת, כאשר מתעוררת בעיה קיימת חשיבות ניכרת לדיאלוג פורה עם הילד בנושא. יש לברר תחילה מה עומד מאחורי החלטתו לפרוש תוך כדי ניסיון למציאת דרכי פתרון הולמות.
יש לזכור כי לילדים יש יכולת מוגבלת למדי לקיים הבטחות, נכון שהוא זה שרצה ובחר בחוג, נכון שהבטיח כי יתמיד ויתאמן מדי יום אך קרו דברים ששינו את פני המצב.
במצבים כאלה חשוב תחילה לערוך ברור מקיף ולשאול את הילד מה באמת מפריע לו? האם אירוע מסוים שגרם לילד לתחושת אי נוחות? האם חברו הטוב פרש והוא חש בודד? (במקרה כזה יש להסביר כי לכל ילד ישנה העדפה לחוגים שונים), האם הפעלתם עליו לחצים מיותרים או רמת ציפיות גבוהה והילד חושש לאכזב? האם הבעיה בכלל עם המדריך? או אולי עם ילד ספציפי בחוג?
לאחר ברור מקיף בנושא יש לנסות ולהעלות ביחד עם הילד פתרונות הולמים למצב ללא לחץ ומתוך הבנה למצוקותיו של הילד, גם אם שילמתם והתחייבתם לשנה הקרובה. אין להעביר לילד תחושת כישלון, אכזבה או להביאו למצב של עמידה במחויבות דרך עונשים, כעס ותחושת בושה. במקרה והילד איבד עניין בחוג,יש להגיע להסכם עם הילד
בנוגע לילדים צעירים בגילאי הגן או טרום גן, ההמלצה היא לחשוף אותם תחילה למקומות בהם החוגים אינם נערכים במסגרות של שעות נוקשות ובזמנים קצובים. במרכז קוביות מופעלים חוגים במסגרת לא מחייבת וכך ניתן לבדוק את מוכנות הילד להרשמה לחוג בסביבה מוגנת כשהוא נמצא עם ההורה.
לרשימת חוגים המלאה לחץ כאן - חוגים לילדים