אותיות הפלא, לומדע, תוכנות לשיפור קריאה וכתיבה, הכנת ילד לכיתה א' • Ligdol
צור קשר
פרסמו אצלנו פרסמו אצלנו

אותיות הפלא - לרכישת הקריאה והכתיבה מצלילים ראשונים ועד לקריאה של סיפורים קצרים גן-א

מאת: רחל שני


רבע לשש וההתלבטות הקלאסית - להכין או לא להכין לכתה אלף.
 

אותיות הפלא


כהורים לילד העולה בשנת הלימודים הבאה לכיתה אלף, אתם בודאי חשים גאוה בילדים שגידלתם, ומוכנים לעשות כמעט הכל כדי שיצליחו בבית הספר.


אם אתם מתלבטים מה לעשות בתקופה הזו, מספר חודשים לפני המעבר למסגרת בית הספר – אתם לא לבד. הורים רבים מתלבטים האם יש צורך להכין את הילד? אולי נדמה לכם שישתעמם אם יכיר את האותיות, או שמא אתם רוצים שהאחריות תיפול על בית הספר ואתם רוצים רק לאפשר לו לשחק עד הרגע האחרון ולא רוצים לגזול ממנו אפילו דקה אחת מהילדות הנפלאה?

אותיות הפלא


מסיפור של קושי פרטי – לכתיבת תוכנה
אספר כאן את הסיפור הפרטי שלי כאמא ומה גרם לי להיכנס לתחום של הוראת הקריאה. אני רואה בזה שליחות – לשכנע הורים שמאוד כדאי להם (ולילד), לדאוג שהילד שלהם יהיה מוכן ללימוד הקריאה, ממש כמו שאנו דואגים בדרך כלל להיות מוכנים למסיבות, לטיולים ולמשימות אחרות שאנו לוקחים על עצמנו.


בתי נכנסה לכתה א' עם המון הבטחה. ילדה אינטליגנטית, בעלת סקרנות, רצון ללמוד, כושר ארגון יוצא דופן וביטחון עצמי מפותח. לאכזבתנו הרבה, גילינו מהר מאוד שהר הציפיות התמוסס די מהר, הילדה לא הלכה ברצון לבית הספר והגענו לסוף השנה שהיא כבר עטופה בשכבות של התנגדות, מפוחדת, ולא מבינה אפילו איך לקרא עיצורים בודדים.


כאמא צעירה, לא חיכיתי לניסים והפשלתי שרוולים. באותה תקופה, באמצע שנות השמונים, האמצעים היחידים המוכרים ללימוד קריאה היו חוברות ודפים שהכנו בעצמנו. ישבתי איתה במשך שבועיים, בניסיון למצוא דרך למוח שלה – אך לשווא! לא זזנו אפילו צעד קטן קדימה.


אתם בוודאי כבר מדמיינים איזה תסכול עבר עלי כאמא השקועה כל כולה ב"חוויה" כזו. אצל הילדה עצמה זה היה הרבה יותר גרוע, כי לילדים צעירים קשה לבטא רגשות קשים, אבל ברור שתחושת כישלון הורסת כל חלקה טובה. פשוט ישבנו שתינו מחובקות שעה ארוכה ובכינו.

אותיות הפלא ללומדע


יצירתיות ומשחק בדרך להצלחה!
לאחר שנרגענו, עשיתי reset לצורת העבודה. באופן אינטואיטיבי הבנתי שבמקרים כאלה צריכים להמציא את הגלגל ולגשת לעניין בעדינות מירבית ומאוד מאוד מדורגת. זרקתי את החוברות, והכנתי לה תרגילים בכתב יד גדול מאוד וצירפתי ללימוד קוביית מזל שהפכה את הלימוד למשחק. במשך מספר ימים, בילינו בהטלת קוביות ובמשחקים הקשורים לזיהוי אותיות. האור חזר לעיניים הכחולות שלה, והרכבת התחילה לנוע קדימה!


עד סוף החופש הגדול התגברנו על לימוד הקריאה, ומזמן אפשר להגיד שניצחנו. כבוגרת היא קוראת ספרים בעברית, באנגלית ואף השלימה תואר שני בלימודי סביבה.


גם אני הרווחתי מהסיפור הזה – את המשחקים ששיחקתי באותו קיץ הפכתי למשחקים ממוחשבים ואני עצמי עשיתי הסבה ממרצה ליישומי מחשב למפתחת תוכנות לימוד. המחשבה המובילה אותי היא ראיה מפוכחת שלמחשב יש יכולת לעשות מהפך עבור ילדים שיש להם קושי ברכישת הקריאה או קושי במיומנות לימודית בסיסית אחרת. התוכנה נבנתה כך שתעזור למבוגר לסייע לילד. המחשב הופך את התרגול הרב שהילד המתקשה זקוק לו למשהו קליל יותר, מושך יותר והרבה יותר יעיל. כמובן אם משתמשים בתוכנה טובה.

מתוך תולעת ספרים


בשנים האחרונות, לאחר שפיתחתי את "אותיות הפלא", אני נדהמת כל פעם מחדש כמה כיף ללמד בעזרתה. וכמה קל לילד לקלוט את העקרונות של ראשית הקריאה תוך כדי משחק במגוון המשחקים העשיר של התוכנה.


עם הנכדים שלי, אני משחקת בצורה המותאמת לכל גיל:
בערך בגיל 3, אנחנו מתרגלים בעזרת משחקי התוכנה היגוי נכון, אוצר מילים והעשרה לשונית. תוך כדי משחק מתחזקים מנגנוני הזיכרון השפתיים הדרושים אחר כך לקריאה. בגיל 4-5 מתחילים להכיר את צורת האותיות, לשחק במשחק כתיבת האותיות ולקשר לצליל הפותח של המילה. לקראת כתה אלף אנחנו כותבים כבר במחברת המדברת, ונהנים להקשיב לצלילים השונים הנוצרים מהקלדת אותיות והוספת סימני הניקוד. חשוב לי לספר שהילדים נהנים מאוד מהמשחק!
 

אותיות הפלא

 

נחזור להתלבטות אם להכין או לא להכין את הילד לכתה א'. מהסיפור שלי אתם כבר מנחשים את התשובה. נותר רק לדעת מה בדיוק צריך לעשות כדי שהמוח של הילד יהיה בשל ומוכן לקלוט בקלות את הקריאה והכתיבה.


ההמלצה שלי להגיע לכיתה אלף היא לאחר שהילד כבר קורא משפטים קצרצרים המשלבים את שמו של הילד בתוכם. משפטים כמו: חחח תמר צחקה, חחח אבא צחק וכדומה.
כדי להגיע למצב זה, לא מספיק להכיר את האותיות, אבל עדין לא צריך ממש לדעת לקרא. צריך להבין שלכל אות יכולות להיות וריאציות בעקבות ניקוד שונה וכן להבין את העיקרון האלף ביתי לדוגמה, ה ח של צחקה וה ח של חחח היא אותה ח.


גם אצל ילד שהתפתחותו תקינה, זו תוצאה של כשלשה חודשים של עיסוק באותיות, במודעות פונולוגית ובניסיונות ראשוניים לכתוב מילים על סמך היכרות עם הצליל של האות (בשפה מקצועית קוראים לזה כתיבה ילדית).


ומה יותר כיף מאשר לשחק עם הילד מול המחשב? זה ממש לא דומה למשחקי המחשב הרגילים שאתם מנסים למנוע מהם, זה זמן איכות של לימוד משותף!


מבטיחה לכם שהילד לא ישתעמם בכיתה אלף. נהפוך הוא. הוא ייהנה מלימוד המבוסס על ידע קודם, יבין כל פרט מהנלמד ויהיה לו פנאי לעסוק בביסוס מעמדו החברתי, בקליטת תכנים שונים ומתחושת הנאה הנובעת מהצלחה!


לתוכנה 2 גרסאות:


אותיות הפלא בגן – מצלילים ראשונים עד לקריאת מילים.
10 משחקים לשיפור המודעות הפונולוגית, הכרת אותיות, ו"כתיבה ילדית" במעבד תמלילים מיוחד, המשמיע את הצלילים הנכתבים.


אותיות הפלא בגירסה מלאה – מצלילים ראשונים ועד לקריאת סיפורים קצרים.
התוכנה כוללת כל מה שיש בגירסה החלקית ובנוסף, לימוד כל סימני הניקוד בצורה משחקית אינטראקטיבית, הכתבות משחקיות, כתיבה ב"מחברת מדברת" וקריאה של סיפורים.


התוכנה מזמנת לילדים סביבה משחקית חווייתית כפי שכותבת לנו סבתא לשני נכדים בני 3 ו–6 שרכשה את התוכנה כדי ללמד את נכדיה בדרך עכשווית:


"אני סבתא לשני נכדים - בן שש ובן שלוש וחצי. הוריו של הנכד הגדול רכשו לו את התכנה די מזמן והוא פשוט למד לקרא בעזרתה כבר החל מגיל ארבע. הוא עדיין משתמש בה בהנאה.
החלטתי לרכוש את התכנה גם בשבילו וגם בשביל הנכד הקטן, כדי שיוכלו לשחק בה (וללמוד כמובן) כשהם אצלי וכדי שילמדו בצורה חווייתית.
אני מוכרחה להודות, שלא חשבתי שאפשר לעניין בתכנה לימודית ילדים כל כך קטנים...


הילד הגדול גדל, כאמור, על התכנה. כשהתחלנו לשחק היתה לי הזדמנות לראות עד כמה הוא נהנה. הוא בחר את החלק שנקרא "ארץ הסיפורים" - זה החלק שהכי מתאים לו עכשיו כשהוא כבר קורא. היו כאן אין סוף אפשרויות. הוא כתב ספור מדמיונו, רשם אותו (הקליד) בתוך "המחברת המדברת" שמופיעה בתכנה,  ואז קרא אותו והקליט את עצמו ברשמקול הוירטואלי שנמצא בתכנה. חוויה לא רגילה!


הנכד הקטן - גם הוא נהנה מן התכנה בהדרכתו של הגדול. הצעתי לו לכתוב את שמו באמצעות האותיות וסימני הניקוד במקלדת הווירטואלית הידידותית שבתוכנה (והוא עדיין כלל לא מכיר את סימני הניקוד). הכיף הוא לנסות איזה כפתור ניקוד משמיע את הצליל שהוא שומע בשם שלו, וכך כבדרך אגב הוא גם רואה את התנועה המתאימה ומתחיל להבין את תפקיד הניקוד.


נהניתי לראות איך נכדי הבוגר, שעדין לא לומד בכתה א', מדריך את אחיו הצעיר, באמצעות התפריטים המצויירים שבתוכנה, באיזה משחק לבחור. אני נהניתי במיוחד לראות אותם משחקים במשחק "סדר וסע", בו מופיעים הצלילים של המילה המפורקת בסדר מבולבל, והילד צריך לסדרם על קרונות הרכבת לפי סדר. נדהמתי לראות שילד מצליח למרות שעדין כלל לא מכיר את האותיות ואת סימני הניקוד (זה עובד על סמך שמיעה). נתתי לשני הילדים לשחק לבד - לימוד אולטימטיבי - תוך משחק בלי שמרגישים שלומדים!


בקיצור - התרשמתי באופן יוצא מן הכלל - התכנה שווה כל שקל. הייתי ממליצה אותה בתור מתנה לחגים או לחופש הגדול לפני כתה א'. זו חוויה מקסימה!" (י.ר., השם המלא שמור במערכת)


ניתן להתרשם מהתוכנות באתר לומדע www.lomda.net ואף להוריד אותן ל-10 נסיונות לפני רכישה.
 


לפרטים נוספים והזמנות: טל' 072-3301277
אותיות הפלא בגן – 250 ש"ח
אותיות הפלא בגירסה המלאה - 350 ש"ח

 

תולעת ספרים בגירסה הביתית – 350 ₪
תולעת ספרים בגירסה מקצועית למורים ולאנשי מקצוע - 490 ₪

פגבג כפול שבע (לתרגול לוח הכפל) - 200 ₪
BookWorm  -  לתרגול קריאה באנגלית - 350 ₪

ניתן לרכוש באופן מקוון באתר לומדע: www.lomda.net
 

הכתבה נוצרה בתאריך : 22/03/2015
הצטרף ללגדול
הצטרפו לרשימת התפוצה של לגדול ותשארו מעודכנים לפני כולם על אירועים ומבצעים מיוחדים לחברי המועדון שלנו