לגדול | אטרקציות לילדים | פעילויות לילדים | מקומות בילוי לילדים | טיולים בשבת | אירועים לילדים • Ligdol
צור קשר
פרסמו אצלנו פרסמו אצלנו

קוראים את כיתה א'

יפית קלוש מייעצת איך לעקוב אחרי קצב הקריאה של הזאטוטים ומה לעשות כדי לשפר את רמת הקריאה והכתיבה שלהם

מאת: יפית קלוש

 

 

בשעה טובה, בנכם או בתכם הקטנים נכנסים לכיתה א'.

ואתם, כאילו מעולם לא עברתם את כיתה א', מוצאים את עצמכם מבולבלים, מפוחדים, סקרנים, ובעיקר רוצים לרוץ בשעון הזמן כמה חודשים קדימה, להגיע לחנוכה ולדעת אם הילד כבר יודע לקרוא ולכתוב, להגיע לפורים ולדעת אם הילד שולט בחיבור וחיסור בעשרת הראשונה, בקיצור להגיע לסוף השנה ולראות איך התעודה שלו.

זה הזמן לעצור. ברור שלבתי הספר ישנו מדד מסוים שלפיו בודקים את הספק כל תלמיד ביחס לחבריו בכיתה ולאוכלוסיה הממוצעת בגילו, אך לא כל תלמיד עומד בקצב הכיתה.

 

ישנם כמה סוגי תלמידים בכיתה א'. מעבר לתלמידים שמגיעים מוכנים, קוראים וכותבים או לפחות מזהים אותיות ותנועות, יש את התלמידים אשר הגיעו לכיתה א' כ"טבולה רסא" – לוח נקי ומצוחצח, מוכן שיכתבו עליו הכול, מא' ועד ת' (תרתי משמע).

 

את הילדים שמגיעים לכיתה א' כאשר הם לוח נקי אפשר לחלק ל – 2 קבוצות:

אלה שבסביבות חג החנוכה ירכשו את רוב רבני היסוד של הקריאה והכתיבה – יזהו אותיות ותנועות ויקראו משפטים בני כמה מילים, זאת בנוסף לכתיבתם את המילים והמשפטים הללו. והקבוצה השנייה הם אלו שלא ירכשו את רוב אבני היסוד של הקריאה והכתיבה או אולי אפילו לא ירכשו חלק מועט מהם. קבוצה זו היא קבוצה חשובה מאוד אשר כולם צריכים לתת תשומת לב להתקדמותם בתהליך הקריאה והכתיבה ובראש ובראשונה – ההורים.

 

הורים לילד אשר לא קלט את הקריאה והכתיבה בעוד שאר בני כיתתו או לפחות רובם כרן נמצאים בתהליך של קריאה, צריכים להתחיל בתשומת לב רבה לעקוב אחר התקדמותו של ילדם בתחום זה. חשוב לציין שתמיד יש להסתכל על שאר חברי הכיתה ורק על אלה בלבד מכיוון שאפשר להשוות רק בין תלמידים בקבוצה שלה תנאי למידה שווים, אותן שעות, אותה מורה ואותה שיטה או חומרי למידה. בפני הורים המגלים כי ילדם אינו עומד בקצב הכיתה בתחום הקריאה והכתיבה, עומדות שתי אפשרויות:

-         שעות עזר בבית

-         שעות עזר בביה"ס (שעות פרטניות או שעות שילוב)

 

שעות עזר בבית הם בעצם מתן עזרה לילד מחוץ לשעות הלימודים. רצוי מאוד שהעזרה תינתן ע"י מישהו מוסמך המבין בתהליכי קריאה וכתיבה כגון מורה לכיתה א', מורה להוראה מתקנת וכו'. אנא לא להתבלבל, זו לא עוד עזרה בשיעורי בית שעליה יכולה כל סטודנטית לתת מענה, חשוב מאוד שהעזרה תהיה מקצועית בתחום הקריאה והכתיבה. כמובן שעזרה זו חייבת לבוא בקנה אחד ובהתייעצות עם מורת הכיתה שלה יש ניסיון רב וכמו כן כבר הספיקה לעמוד על טיבו של ילדכם ותוכל לכוון אתכם לשורש הבעיה, מה גם שכאשר עובדים עם מורה פרטית בבית שאתם אחראים לה ומשלמים לה את מיטב כספכם, חשוב לעשות פגישה עם המורה או אפילו שיחת טלפון בכדי שהילד ילמד בבית ובבית הספר את אותה שיטת קריאה ולא יתבלבל משתי שיטות שונות.

 

במתן שעות עזר בבית יש להיות עם יד על הדופק תמיד ולוודא שיש התקדמות במצבו של הילד ואם אין יש לעמוד על הסיבות לכך. יכול להיות שהשיטה שמלומדת בכיתה אינה מתאימה לילד ויש אינספור שיטות אחרות שאפשר ללמוד בהן קריאה וכתיבה,רק לפני שמחליטים לעשות מעבר לשיטה אחרת חשוב לידע את הצוות החינוכי בכדי לקבל גיבוי, עזרה ותמיכה לילד.

 

שעות עזר בביה"ס מתחלקות לכמה סוגים. ישנן את השעות הניתנות לעולים חדשים, אשר מקבלים עזרה בלמידת השפה החדשה, שעות אלו ניתנות אך ורק לעולים אשר מגיע להם לפי תקן. ישנן גם שעות עזר אשר ניתנות לתלמידים בקבוצות. תלמידים אשר לא קלטו את הקריאה והכתיבה יצאו מס' פעמים בשבוע למורה בעלת ניסיון בתחום, אשר לה שעת חלון וממנה יקבלו את העזרה הדרושה להם בתקווה שיעלו על דרך המלך.

ולסיום ישנן שעות שילוב. שעות אלו הן שעות "יקרות" למערכת החינוך אשר רק מי שיש בידיו אבחון דידקטי, יכול לדרוש לקבל את העזרה בדמות שעות אלו.

 

ישנם ילדים אשר מגיעים לכיתה א' אחרי שבגן התגלו בעיות והם נשלחו ע"י הגננת או גורם מוסמך אחר לעשות אבחון דידקטי כזה. כאשר ילדים אלה יגיעו לכיתה א', הם יעברו בביה"ס וועדת שילוב שבה חברים מנהל ביה"ס, יועצת ביה"ס, מורת השילוב וההורים, ובוועדה זו יחליטו אם אכן מגיעות לילד שעות שילוב אלו. כאמור, ילד אשר עבר את האבחון הדידקטי והתגלו בעיות ברכישתו את הקריאה והכתיבה, יקבל ככל הנראה  שעות אלו ללא בעיה. ילדים אשר מגיעים לכיתה א' ללא אבחון דידקטי לא יוכלו לקבל שעות שילוב עד שלא יהיה בידם האבחון הנכסף שלאחריו יעברו וועדת שילוב ויקבלו את השעות המגיעות להם.

 

שעות השילוב ניתנות ע"י מורה אשר תעודתה היא תעודת חינוך מיוחד אשר התמחתה בשיטות קריאה שונות ואשר תדע להתאים לכל ילד את השיטה המתאימה לו ביותר ללימוד קריאה וכתיבה. ראוי לציין כי הרבה בתי"ס אינם מעניקים שעות שילוב לילדים בכיתות א' וזאת כדי לתת לכולם הזדמנות שווה ברכישת הקריאה והכתיבה, כל זה הגיוני ונכון עד שלב מסוים (עד מתן תעודת המחצית, פחות או יותר), אם לאחר מכן הילד עדיין מדשדש בתחום זה, יש לדרוש את שעות השילוב אם הן אכן מגיעות לו על פי חוק.

 

לסיום, הורים יקרים, אם ילדכם הגיע לכיתה א' אנא שימו לב לקצב התקדמותו ברכישת הקריאה והכתיבה. אם נדמה לכם שקצב זה אינו תואם את שאר ילדי הכיתה או אפילו אם באינטואיציה, יש לכם הרגשה שמשהו לא "דופק" כמו שצריך, אל תהססו לפנות אל כל הגורמים המוסמכים ולעשות הכול כדי שילדכם ילמד לקרוא ולכתוב, בהצלחה!

 

הכותבת הינה בעלת B.E.D בחינוך מיוחד ושימשה בשנים האחרונות כמורת שילוב בבי"ס יסודי.

הכתבה נוצרה בתאריך : 12/09/2006
הצטרף ללגדול
הצטרפו לרשימת התפוצה של לגדול ותשארו מעודכנים לפני כולם על אירועים ומבצעים מיוחדים לחברי המועדון שלנו