-באדיבות בי פורטל- הורים רבים חשים כי יש בסביבתם רבים שאינם מכירים את תסמונת אספרגר, מהם המאפיינים הייחודיים של התסמונת כפי שהם באים לידי ביטוי בילד וכיצד ניתן לחזק את יכולתם לסייע לילד להתקדם ולהגיע להישגים אקדמיים וחברתיים • Ligdol
צור קשר
פרסמו אצלנו פרסמו אצלנו

על תסמונת אספרגר

הורים רבים חשים כי יש בסביבתם רבים שאינם מכירים את תסמונת אספרגר, את מאפייניה וייחודה ולכן אינם יודעים להתמודד עם האתגרים מולם ילדם עומד. מאמר זה מטרתו לספק למורה / למטפל מידע ראשוני ובסיסי על אספרגר, תוך חיזוק ההבנה למאפיינים הייחודיים של התסמונת כפי שהם באים לידי ביטוי בילד וחיזוק יכולתם לסייע לילד להתקדם ולהגיע להישגים אקדמיים וחברתיים. 

מאת: ארגון  Autism Speaks, תרגום: סיגל כהן סקאלי באדיבות אתר בי פורטל

 

תסמונת אספרגר, שלעתים מתייחסים אליה כאל אוטיזם בתפקוד גבוה, היא הפרעה התפתחותית נוירולוגית על רצף ה PDD (רצף של הפרעות התפתחותיות מקיפות בדרגות חומרה שונות).

 

הסימפטומים של תסמונת אספרגר מציבים אתגרים בתחומים הבאים:

  • אינטראקציות חברתיות
  • התנהגויות ותחומי עניין מקובעים או מוגבלים
  • ללא עיכוב או קושי בתחומי השפה או ביכולות האינטלקטואליות.

ילדים עם אספרגר הם בעלי אינטליגנציה תקינה ממוצעת או גבוהה מהממוצע ורבים מהם מפגינים כישורים מיוחדים בתחומים של ידע או של יכולות. הם יכולים לחוות קשיים שונים, כמו בעיות רפואיות, בעיות קואורדינציה, הפרעות שינה, הרגלי אכילה לא רגילים, חרדות או הפרעות בתחומים תחושתיים. מאפיינים ייחודיים אלו עשויים במקרים רבים להיחשב כיתרונות.

 

תלמיד עם אספרגר יכול להפגין חלק או את כל המאפיינים הבאים שיכולים להיחשב כמאתגרים מבחינות מסוימות או כחוזקות מבחינות אחרות
(לדוגמא: תלמיד שנראה כנוקשה ולא גמיש, יכול להתגלות כזה שנשמע יותר מכולם לכללים בכיתה):

  • קשיים בהבנת ביטויים פיגורטיביים, ניבים, מחוות בעלות משמעות חברתית
  • דיבור אינטנסיבי, לפעמים תוך התקבעות על נושא מסוים
  • אי יצירת קשר עין או יצירתו לעתים רחוקות
  • קושי בהשתתפות באינטראקציה או שיחה באופי של "פינג פונג" (מאדם א' לאדם ב' וחוזר חלילה)
  • אי גמישות חברתית. מוזרות.
  • עניין אינטנסיבי או מוזר בנושאים בלתי רגילים
  • התנהגות חזרתית, כמו פסיעות הלוך ושוב או סידור דברים בשורה, נפנוף בידיים, התנועעות קבועה.
  • רגישות מוגברת לאור, צלילים, ריחות, טעמים או מגע
  • חרדה, פחדים לא נורמאליים, או אי הפגנת פחד במצבים מסוכנים
  • קושי בהתמודדות עם מעברים ושינויי שגרה, עם מתח ועם תסכול.
  • יכולת לפענח שפה כתובה (לאו דווקא להבין את הכתוב) בגיל מוקדם יחסית
  • כישורים ויזואליים חזקים
  • זיכרון טוב לטווח ארוך
  • הישמעות לכללים, כנות
  • יכולת ריכוז מוגברת, במיוחד בפעילות מועדפת
  • הבנה והפנמה של רעיונות, תבניות וחוקים
  • יכולות או עניין מוגבר במוסיקה, מתמטיקה, טכנולוגיה או אמנות. 

מה מקור התסמונת?

הגורם המדוייק לתסמונת אינו ידוע, על אף שידוע שהופעתה כרוכה בשילוב של מאפיינים גנטיים והשפעות סביבתיות. תסמונת אספרגר היא תסמונת נוירולוגית / ביולוגית ולא מצב פסיכולוגי או רגשי. ניתן למצוא אנשים עם אספרגר בכל חברה, גזע וקבוצה אתנית והיא מופיעה בשכיחות רבה יותר באופן משמעותי (עד פי 10) אצל בנים מאשר אצל בנות. שכיחות תסמונת אספרגר היום היא מקרה אחד לכל 150 לידות, בעוד שבשנות השמונים התסמונת הופיעה בשכיחות של מקרה אחד לכל 10,000 לידות. 

בעבודה עם ילד עם אספרגר, מה אני צריך לזכור?

  • ילדים עם אספרגר לומדים היטב ורבים מהם משתפרים באופן דרמטי. לימודים הם תחום חזק אצלם לרוב.
  • אתגרים תקשורתיים יכולים להכיל בתוכם הבדלים דקים, הן בהבנה (של מחוות, ניבים וביטויים, אירוניה) והן בדיבור (בליעת מלים, "היתקעות" על נושא מסוים, דיבור שנראה מתוזמן, הערות לא הולמות ועוד).
  • רבים מהאנשים עם אספרגר מבינים טוב יותר באמצעים ויזואליים ולומדים היטב עם עזרים ויזואליים מותאמים. רובם חושבים באופן קונקרטי ומבינים דברים באופן מילולי (לעתים קרובות מבינים לא נכון בדיחות, ביטויים או אמירות אירוניות).
  • כישוריהם החברתיים אינם מפותחים היטב אך לרוב מעוניינים בקשר עם חברים. לעתים קרובות הם ערניים באורח כואב למעמדם החברתי.
  • ילדים עם אספרגר הם במקרים רבים מטרה להתנהגות בריונית.
  • חרדה, דיכאון ותסכול נפוצים בקרבם.
  • כל תלמיד עם אספרגר הוא ייחודי מבחינת טעמיו, יכולותיו וקשייו.  

איך אני יכול לעשות שינוי?

  • האר פניך לתלמיד עם האספרגר והיה ותומך. הכר את התלמיד כפי שהוא ולמד ממנו.
  • כבד את התלמיד עם האספרגר. אנא – אל תדבר עליו בנוכחותו.
  • קבע כללים וגבולות ברורים. היה עקבי ולמד באופן מובנה. תרגל את התלמיד באופן חזרתי על מנת להבטיח הבנה ויכולת.
  • הכר בכך כי התנהגות היא תקשורת.
  • דאג למצוא דרכים לפצות על חסרונות התלמיד: מושב במקום טוב יותר, זמן רב יותר למתן תשובה, תמיכה ארגונית (לוח זמנים קבוע, רשימות וכד') תן מידע באמצעים ויזואליים המלווים בהסברים מילוליים, רשימת מטרות חברתיות וכו'.
  • היה עירני לצרכים התחושתיים של התלמיד והתאם את הסביבה לתלמיד: הימנע מטריגרים ידועים או הכן לקראתם, תן לתלמיד הפסקות כדי שירגיל את עצמו.
  • צפה להצלחה וצמיחה ושמור על רף ציפיות גבוה, עם צעדים קטנים שבהם יכול התלמיד להראות הישגים. קדם תחומי עניין, התנהגויות וכישורים התואמים לטעמו ולגילו של התלמיד. אמן את התלמיד באורח ספציפי על כישורים חברתיים והבנה.
  • השתמש בתחומי העניין של הילד כדי לאתגר ולהניע אותו קדימה.
  • תן מידע לחבריו לכיתה על מצבו של הילד וקדם קבלה והבנה. תמוך בשילובו החברתי באמצעות משחקי תפקידים, מתן דוגמה, מתן תגמולים חיוביים. שתף אותו.
  • תקשר עם המטפלים / המורים האחרים, כולל ההורים. שאל שאלות, ספר מה מצליח היטב ופותר בעיות ומה לא. המשך ללמוד. היה יצירתי.
  • הנח שהילד אינטליגנט, אמן אותו להתחרות, קדם אותו לעצמאות, כבד אותו.
  • הירגע, תיהנה, תחגוג את הצלחותיך ונצור את האדם באשר הוא.

אתר בי פורטל מבית בית אקשטיין משתף במידע בכל הקשור אוטיזם, ליקויי למידה, בריאות הנפש, פיגור שכלי ו-כבדי שמיעה.

לאתר בי פורטל

הכתבה נוצרה בתאריך : 19/08/2009
הצטרף ללגדול
הצטרפו לרשימת התפוצה של לגדול ותשארו מעודכנים לפני כולם על אירועים ומבצעים מיוחדים לחברי המועדון שלנו