איך לשתף פעולה עם מחנכת הכיתה, כדי לעזור לילד במטלותיו הלימודיות.
מאת: אביקם ששון, פסיכולוג חינוכי-מומחה, מנהל מקצועי ומטפל במרכז טיפולי רב תחומי לילד ולמשפחה – "בדרך שלי".
לעיתים קרובות, שיעורי בית הם נושא כאוב...הילד נמנע, מתעצל או מתקשה בהכנת שיעורי הבית, ובכך צובר פער בהתמודדותו עם מטלותיו הלימודיות.
התמודדות עם מטלות אלו הינה באחריותו של הילד, אך סיוע וליווי של ההורים, בפרט בגילאים הצעירים, עשויים להקנות לילד הרגלי למידה נכונים ולאפשר לו להתגבר על קשיים בצורה 'חלקה' יותר.
אחת הדרכים בהן הורים יכולים לסייע לילדיהם הוא על-ידי יצירת שיתוף פעולה פורה ושיטתי עם מחנכת הכיתה. להלן המלצות לדרכים קונקרטיות לשיתוף פעולה של ההורים עם המחנכת:
המלצות כלליות
שמרו על תקשורת פתוחה וקבועה עם המורה ועודדו משוב ושותפות מצדה. התקשורת יכולה להתקיים באמצעות מחברת קשר, בשיחות טלפוניות, דרך האינטרנט או בפגישות מעקב משותפות. דווחו למחנכת על הדרכים בהן אתם משתמשים כדי לעזור לילדכם בנושא הכנת שיעורי הבית של ילדכם. דאגו לשבח את הילד על המאמצים שהוא מגלה בלימודים. תנו גם למורה משוב חיובי על מאמציה לקדם את ילדיכם בלימודים ועל נכונותה לשתף פעולה.
המלצות לגבי ילדים המתקשים בהכנת שיעורי הבית
קשיים בהכנת שיעורי בית יכולים לנבוע מסיבות שונות: לקויות למידה, קשיי קשב וריכוז, העדר מוטיבציה ואוריינטציה ללימודים וכן חוסר פניות רגשית ללמידה.
במקרים אלו חשוב במיוחד שיתוף הפעולה בין ההורה למחנכת.
מומלץ לשתף את המורה אם שיעורי הבית מבלבלים מדי או קשים מדי עבור ילדכם (או אם התקשיתם להבין מתוך ההוראות מה מצפים מהילד לעשות), לעדכן אותה אם הילד חווה תסכול, לעדכן אותה לגבי משך הזמן הנדרש ממנו לבצע את המטלות, ולגבי המאמצים שאתם עושים כדי לסייע לו בבית. אם הילד הצליח בביצוע משימה מסוימת או גילה התלהבות מנושא מסוים, ספרו גם זאת למורה. במידה ואתם נותנים עזרה מיוחד לילדכם בהכנת שיעורי הבית, עדכנו את המורה גם בקשר לכך.
התייחסו לציונים ולתיקונים של המורה. מומלץ לעבור עם הילד על שיעורי הבית שהמורה החזירה לאחר תיקון. זוהי הזדמנות לשבח אותו על העבודה הטובה שעשה. כך אפשר גם להבחין בנקודות קושי ובתחומים שבהם הוא זקוק לתרגול.
אם שיעורי הבית גורמים לעתים קרובות למאבקים, בכי ותסכול בבית, בקשו עזרה! לדוגמא, במידה וילדכם משקיע זמן רב בהכנת שיעורי הבית ולמרות זאת ברוב הפעמים לא מצליח לסיים את כל המטלות: בקשו מהמחנכת להפחית את כמות שיעורי הבית, הגדירו סדר עדיפויות, הציעו תכנית תגמולים משותפת בבית ובכיתה.
בכל מקרה, אל תכריחו את הילד להשקיע כמות מוגזמת של זמן בהכנת שיעורי הבית. אם לדעתכם הילד עבד קשה מספיק לערב אחד, הציעו לו לכתוב מכתב למורה בו הוא מסביר מדוע לא הצליח לסיים את העבודה בזמן ומדוע הוא מבקש הארכה. מומלץ לחתום על המכתב יחד.
מה עושים כאשר אין שיתוף פעולה מצד המחנכת
במידה ואין נכונות מצב המורה לשתף פעולה לטובת הילד ערבו את היועצת או את הנהלת בית-הספר ובקשו את עזרתם.
כאשר מדובר בילד הסובל מלקויות למידה או מהפרעת קשב וריכוז, מומלץ לתת לו סיוע של מורה להוראה מתקנת ולאסטרטגיות למידה. מורה זו יכולה לשמש גורם מגשר בין ההורים, הילד והמחנכת.
ישנם מצבים בהם הקשיים בהכנת שיעורי הבית יכולים להתפתח לבעיות חמורות, כגון: מריבות בין ההורים, עימותים קשים בין ההורים והילד, 'קצר' בתקשורת המלווה בהאשמות הדדיות בין ההורים והמורה או לקשיים התנהגותיים ורגשיים אצל הילד. במקרים אלו מומלץ לפנות לפסיכולוג חינוכי לצורך קבלת יעוץ והדרכה.
אביקם ששון הוא פסיכולוג חינוכי ומנהל מקצועי במרכז 'בדרך שלי'.