מאת: אביקם ששון
מוכנות לכיתה א' היא שלב בהתפתחות הילד, שבו הוא בשל לעבור מפעילות שהיא ברובה משחקית - לפעילות של למידה מוסדרת ומושכלת.
מושג הבשלות מתייחס למכלול מיומנויות שיאפשרו לילד למלא את משימת הלמידה וההקשבה הנדרשת מיום לימודים. בבית-הספר צורת הלמידה מוכתבת ופורמאלית מאוד. בפעם הראשונה נדרש הילד לשבת ליד שולחן מספר שעות ביום, להקשיב לדברי מורה, ולתרגל את המידע שהיא מעבירה לו על-פי הוראותיה. השוני בצורת הלמידה הוא משמעותי מאוד וכרוך במסוגלות מסוימת של הילד להתרכז ולעמוד במשימות. מקובל שילד יגיע לבשלות למידה בסביבות גיל 5-7, אך אין מדובר בשלב ברור וחד משמעי אלא בתהליך שהוא בעיקרו פיזיולוגי ושונה מילד לילד.
ניתן לחשוב על מושג הבשלות כמו על תהליך הגדילה של צמחים, כאשר לכל אחד יש מעין שעון פנימי שבה פריחה מאוחרת לא אומרת פרח פחות יפה.
נהוג לחלק את מושג הבשלות לארבעה תחומים. בשלות שכלית, בשלות מוטורית, בשלות רגשית ובשלות חברתית. להלן פירוט והצעות לחיזוק כל אחד מהתחומים הללו.
בשלות שכלית – מתייחסת ליכולות הדרושות לשם רכישה תקינה של מיומנויות קריאה, כתיבה וחשבון. תחום זה כולל תהליכי למידה ויכולת פתרון בעיות, תהליכי חשיבה, תפיסה, קשב וזכירה. ילד העולה לכיתה א' אמור, למשל, להיות בעל חשיבה קונקרטית-ממוקדת ולא אסוציאטיבית, בעל כושר התבטאות שכולל אוצר מילים ורמה תחבירית התואמים את גילו, וכן נידרש למקד את הקשב במשהו מסויים למשך זמן של 45 דקות ועוד.
הצעות לחיזוק הבשלות השכלית – לפיתוח השפה רצוי להרבות בשיחות עם הילד בשפה ברורה, מובנת ותקינה. להקריא לו סיפורים ולשוחח עמו על הנקרא. ניתן לשחק משחקי מילים (הפכים, דמיון, שוני) ולהשתמש במושגים. יש לעודד את הילד לספר חוויות, לפתח ולעודד סקרנות ולענות בסבלנות על שאלות של הילד ברמה המתאימה לגילו.
בשלות רגשית – מתייחסת לתחומים כגון; יכולת הילד לזהות את רגשותיו ואת רגשות האחרים, יכולת ביטוי רגשות בהתאמה למצב ולסביבה, יכולת שליטה ברגשות ובייחוד יכולת להתגבר על רגשות של כעס, קושי ותסכול. יכולת לחוש רגשות חיוביים, כגון; מוטיבציה ללמוד, רצון וסקרנות, תחושה של בטחון עצמי חיובי וכן דימוי עצמי תקין ומציאותי.
הצעות לחיזוק הבשלות הרגשית – אפשר לעזור בתחום של פיתוח עצמאות: העברה הדרגתית של תפקידים שהילד מסוגל לעשות, כגון להתלבש לבד, לצחצח שיניים, לפנות את השולחן, למיין גרביים ועוד. רצוי 'לאמן' את הילד בפתרון בעיות, במקום לפתור אותן במקומו. מומלץ לשאול אותו "מה אתה יכול לעשות במקרה הזה?", אם הוא מציע פיתרון טוב, יש לעודד אותו לבצעו. גם אם הפיתרון לא הניב את התוצאות הרצויות, והילד חוזר מתוסכל מהגן, כדאי להמשיך ולחשוב יחד איתו על פתרונות אפשריים. אם הילד מאוד חסר בטחון, חושש להשתתף בפעילויות הגן, חושש לפעול ללא הדרכה מתמדת של הגננת או הורה, בוכה הרבה, חושש להשתתף במפגש יתכן ועדיין אינו בשל רגשית להתמודד עם עולם בית-הספר ודרישותיו. במקרים כאלו כדאי להתייעץ עם פסיכולוג.
בשלות חברתית – מתייחסת ליכולת הסתגלות לקבוצה חברתית ולמסגרת. הבנת נורמות, קבלת מרות ומשמעת, הפנמת חוקי התנהגות המקובלים בחברה ובמסגרת החינוכית, השתלבות בקבוצה הילדים בפעילויות לימודיות ומשחקיות. היכולת לכבד את האחר, להמתין בתור, להבין את המטרות הקבוצתיות, סדר יום, תורניות ואחריות.
הצעות לחיזוק הבשלות החברתית – רצוי לספק לילד הזדמנויות ליצירת קשרים חברתיים; להזמין חברים אליו הביתה או לצאת למקומות מפגש מחוץ לבית. יש לאפשר לילד הזדמנויות משחק עם גילאים שונים ולא להסתפק ב"נוחת" של ילד יושב בשקט מול הטלוויזיה ואינו מטריד את מנוחת ההורים.
בשלות מוטורית – מתייחסת למיומנויות של מוטוריקה גסה ועדינה; תנוחת הישיבה בכיתה והכתיבה מצריכות שליטה נכונה בשיווי משקל, בנשיאת הראש ובחוזק חגורת הכתפיים, כך שהפעלת הילד לשם הפעילות העדינה והמורכבת של הכתיבה תהיה אופטימלית וקלה לילד. לכך יש להוסיף אחיזה נכונה של העיפרון ושליטה בתנועות ובעוצמתן, כדי להשיג כתב יד בגודל ובצורה רצויה.
הצעות לחיזוק הבשלות המוטורית - ניתן לספק לילד הזדמנויות להתנסות במוטוריקה גסה בגן המשחקים: טיפוס, זחילה, הליכה בשיווי משקל, רכיבה על אופניים. בתחום המוטוריקה העדינה אפשר לעזור על-ידי מתן הזדמנויות לעבודות עם צבע, גזירה, הדבקה, פלסטלינה ועוד.
* הכותב הוא מומחה בפסיכולוגיה חינוכית
עוד טיפים ומאמרים בנושא חזרה ללימודים